به گزارش شهرآرانیوز، جلیل رحیمی جهانآبادی درباره عرضه خودرو در بورس، گفت: عرضه و تولید خودرو در کشور رانت غیرقابل قبولی برای خودروسازان ایجاد کرده است که این موضوع موجب شد، مجلس با تلاش واردات خودرو را آزاد کند، اما مجمع تشخیص با این قانون مخالفت کرد و سر و ته آن را زدند، به گونهای که خروجی این قانون واردات تعداد محدودی خودرو بود. عرضه خودرو در بورس کلاهبرداری جدید است، زیرا خودروهای داخلی نه تنها از کیفیت و استاندارد لازم برخودار نیستند بلکه قیمت آنها نیز نامناسب است.
وی با بیان اینکه قیمت هر خودرو با عرضه در بورس حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و هیچکس پاسخگوی این موضوع نیست، اضافه کرد: در دنیا شیوه فروش خودرو مشخص است؛ مردم با مراجعه به خودروسازیها خودروی موردنظر خود را میان برندهای مختلف انتخاب و خودروی موردنظر خود را به صورت نقدی یا اقساطی با قیمت مناسب خریداری میکنند، اما متاسفانه در کشور ما مافیایی در این حوزه وجود دارد که نه اجازه فعالیت به خودروسازان جهانی در ایران را میدهد، نه اجازه میدهد واردات خودرو آزادانه انجام شود، به نظر میرسد مردم در این حوزه گروگان گرفته شدهاند.
این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه این وضعیت صنعت و بازار خودرو ظلمی آشکار در حق مردم بوده و آسیب اساسی به منافع مردم است، ادامه داد: ما مردم را از ابتداییترین امکاناتی که میتوانند داشته باشند یعنی داشتن خودروی باکیفیت محروم میکنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مجلس باید به این موضوع ورود کند، تا در وهله اول واردات خودرو آزاد شود، البته نه با شیوه فعلی که تعداد محدودی شرکت، خودرو وارد کنند و خودروهای وارداتی در بورس عرضه شود و با این روش قیمت خودروی ۸۰۰ میلیونی به ۲ میلیارد تومان برسد بلکه واردات خودرو باید همانند سایر کشورها انجام شود به این معنا که به همه خودروسازان جهانی اجازه داده شود در ایران نمایندگی تاسیس کنند، در این شرایط یا خودروسازان داخلی میتوانند با شرکتهای خارجی رقابت کنند یا نمیتوانند و در صورتی که این شرکتها نتوانند با خودروسازان خارجی رقابت کنند باید به این پرسش پاسخ داده شود که چه اصراری برای تولید کالایی که طی ۴۰ سال نتوانسته کیفیت لازم و قیمت مناسب را داشته باشد، داریم؟
وی با بیان اینکه پلیس راهور، سازمان محیط زیست و نمایندگان مردم در مجلس کیفیت خودروهای تولیدی را قبول ندارند، ادامه داد: نمایندگان نمیتوانند بپذیرند که این ظلم در حق مردم شود، اما هیچ کس صدایشان را نمیشنود و این وضعیت در برابر مجلس و دستگاههای نظارتی انجام میشود. وزارت صمت با تدوین آئیننامه واردات خودرو و سازوکار این موضوع رانت جدیدی ایجاد کرده است و به نوعی کلاهبرداری و دور زدن قانون است؛ چرا باید شرکتهای خاصی امکان واردات داشته باشند؟ واردات خودرو باید به گونهای باشد که هر فردی که از نظر مالی توانایی دارد، بتواند خودرو وارد کند.
رحیمی جهانآبادی اضافه کرد: از سوی دیگر چرا خودروهای وارداتی باید در بورس عرضه شود؟ درحالیکه هر فردی میتواند به کشورهای همسایه مراجعه کرده و بهترین برند خودروها را با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان خریداری کند، اما با همین قیمت در کشور ناچار است دنا پلاس خریداری کند! بخشی از مصوبه مجلس را مجمع تشخیص مصلحت غیرقانونی ورود کرد و سروته آن را زد و بخشی دیگر را وزارت صمت با تدوین آئیننامه. وزارت صمت آئیننامه واردات را به نفع خودروسازان تدوین کرده است.